Het social media landschap is enorm groot en onoverzichtelijk. Pogingen het social media landschap in kaart te brengen lijkt een onmogelijke taak, maar door het landschap in te delen in categorieën begint het overzicht te komen. Als vervolgens het landschap per categorie bekeken wordt wordt het weer beheersbaar. Ook het landschap vanuit een ander perspectief  bekijken kan een beter beeld geven. Zo kan het social media landschap per land enorme verschillen laten zien.

Social media landschap voor het eerst in kaart: de conversatie prisma

Brian Solis publiseerde in zijn boek Engage de conversatie prisma waarin te zien was welke conversaties in social media met welke middelen gevoerd konden worden. Elk blad was een categorie en binnen een blad waren de platformen met de hun logo/icoon afgebeeld.
Conversation Prism
Hoewel heel verhelderend, was bij veel mensen een gevoel van overweldiging de eerste reactie. Moet ik me met al deze platformen bezig houden? Op welke platformen moet ik nu aanwezig zijn? waren vragen die bij veel mensen naar boven kwamen.
De presentatie was hierbij volgens mij de belangrijkste oorzaak. Doordat alles in kaart was gebracht moest je de conversatie prisma zo ver verkleinen om alles in één keer te zien. Hierdoor werden de logo’s onleesbaar en werd alles onduidelijk.
Rond dezelfde tijd werd de Twitter sfeer afgebeeld. Deze afbeelding was ook veel te  gedetailleerd.
Twitter sphere
In mei van dit jaar kwam een nieuw overzicht van Buddy media. Ze moesten al snel toegeven dat het overzicht van het social media landschap niet compleet was, omdat het snel opkomende netwerk Pinterest niet in het overzicht was opgenomen.
In dit overzicht ook een indeling naar categorieën en de platformen afgebeeld met logo’s.
Op eerste gezicht net zo intimiderend. Maar wat als je het social media landschap verder gaat ontleden?

Waar bestaat het social media landschap uit?

  • Social Marketing Management
  • URL Shorteners
     
  • Stream Platforms
  • Twitter Apps
     
  • Analytics
     
  • Content Curation
     
  • Facebook Apps

  • Social Commerce Platforms
     
  • Social Advertising Platforms
     
  • Social Brand Engement
     
  • Facebook Gaming
     
  • Social Ad Networks
     
  • Social Data
     
  • Social Search & Browsing
     
  • Social Intelligence
     
  • Social Scoring
     
  • Social TV
     
  • Social Networks (Other then Twitter and Facebook)
     
  • Social/Mobile Apps & Games
     
  • Social Shopping
     
  • Content Sharing (reviews/Q&A/Docs)
     
  • Social Referral
     
  • Photo Sharing
     
  • Social Business Software
     
  • Blogging Platforms
     
  • Community Platforms
     
  • Plug-ins/Widgets
     
  • Traditional Publishers
Met het landschap per categorie bekeken is alles een stuk makkelijker te overzien en kan actie ondernomen worden.
Het social media landschap kan ook benaderd worden vanuit een ander perspectief en kan ook per land enorm verschillen. Lees daarover in deel 2.