Bij social media voor bedrijven wordt de meeste aandacht besteed aan Business to Consumer bedrijven. Deze B2C bedrijven zijn sterk vertegenwoordigd binnen de social media platformen, maar social media kan ook gebruikt worden door de Business to Business (B2B) bedrijven. In deze serie zal daarom speciaal aandacht worden besteed aan social media voor B2B.
B2B vs B2C
Het belangrijkste verschil tussen B2B en B2C is dat het bij B2B draait om de waarde van de aankoop en bij B2C om de impuls beslissing. Voor B2B moet de aankoop iets toevoegen aan de bedrijfsresultaten. Daar gaat een uitgebreid proces aan vooraf van het afwegen van de investeringbeslissing door meerdere partijen binnen het bedrijf. Bij al deze afwegingen draait het om de ROI van de investering. Andere verschillen zijn het bedrag van de aankoop is groter bij B2B en het aankoop proces duurt langer dan bij B2C, service en ondersteuning spelen een belangrijkere rol bij de aankoop.
Social Marketing to the Business Customer
Omdat veel aandacht uit gaat naar de B2C bedrijven hebben Eric Schwartzman en Paul Gillen een boek geschreven over social media voor B2B bedrijven. Het was hun doel een praktisch boek te schrijven dat kon dienen als een “how to” handleiding. Het boek heet Social Marketing to the Business Customer en bevat veel cases.
Bekijk de hoofdstuk indeling op de facebook pagina
Reviews van het boek
http://davefleet.com/2011/08/book-review-social-marketing-business-customer/
http://www.socialmedia.biz/2011/03/18/review-social-marketing-to-the-business-customer/
http://fabricecalando.com/book-review-social-marketing-to-the-business-customer/
http://www.rheothing.com/2011/08/review-social-marketing-to-business.html
Schrijvers
De schrijvers hebben 2 jaar lang onderzoek gedaan naar het onderwerp en hebben een lange staat van dienst op dit onderwerp. Ze zijn te vinden op
Eric Schwartzman website
http://ericschwartzman.com/pr/schwartzman/default.aspx
Blog
Podcast
http://ontherecordpodcast.com/pr/otro/default.aspx
@EricSchwartzman http://twitter.com/#!/ericschwartzman
Paul Gillin website
@pgillin http://twitter.com/#!/pgillin